Schade, technische mankementen of andere vragen? We lossen het gewoon samen op!

Hoe netjes jij ook in jouw auto rijdt en hoe goed we ons best ook doen, schade of technische mankementen kunnen we met elkaar niet altijd voorkomen. Dat het vervelend en lastig is, begrijpen wij maar al te goed. Jij wilt maar één ding: verder! Dat is precies waar wij voor zorgen. We zetten jou weer in beweging. Dus wat er ook aan de hand is, bel ons of mail ons. Dan lossen we het gewoon samen op.

0181 47 00 70 info@promobility.nl
Vraag stellen

Heb je een vraag? Neem gerust contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

“Hogere bijtelling brengt evenwicht in de markt terug”

29 december 2019
Dick Dekker, mede-eigenaar van ProMobility.

Per 1 januari 2020 verdubbelt het bijtellingstarief voor elektrische auto’s. Daardoor was er eind 2019 een grote run op elektrische auto’s. Ook bij ProMobility. Wat vindt Dick Dekker, mede-eigenaar van ProMobility, eigenlijk van die verhoging? “Ik snap dat berijders er niet blij mee zijn, maar persoonlijk vind ik het prettig dat er weer evenwicht in de markt komt.”

Per 1 januari 2020 is het nieuwe bijtellingstarief 8% over de eerste 45.000 euro van de aanschafwaarde een elektrische auto. Nu, in 2019, is dat nog 4% over de eerste 50.000 euro. 

Elektrisch rijden lijkt daardoor minder aantrekkelijk in het nieuwe jaar, toch Dick?
“Nou, dat is niet helemaal waar. De bijtelling gaat dan wel omhoog, maar daartegenover staat wel dat er meer uitvoeringen van elektrische auto’s op de markt komen. Er komen 19 nieuwe modellen uit, ook in betaalbare klassen. Zo wordt elektrisch rijden een stuk aantrekkelijker voor een bredere doelgroep.”

Waarom ben je blij met de verhoging van het bijtellingstarief?
“De keuze om wel of niet elektrisch te rijden is dan minder fiscaal gedreven, waardoor de marktwerking weer normaliseert. Je ziet nu zo’n harde groei aan de bovenkant van de markt, waardoor auto’s in een lagere klasse die op fossiele brandstof rijden, maar slecht doorstromen. De markt is verstoord geraakt door het over-subsidiëren van elektrische auto’s, vind ik.”

Welk effect heeft die verstoorde marktwerking volgens jou?
“Het is natuurlijk goed voor het milieu om elektrisch rijden te stimuleren, maar tegelijkertijd is die lage bijtelling ook een antibeleid voor bijvoorbeeld dieselauto’s. Een diesel raak je nu aan de straatstenen niet meer kwijt. Je kunt niet in één keer de nek omdraaien van brandstofauto’s. Straks zitten we met een overschot aan brandstofauto’s. En dan? Waar blijven die auto’s? Dan zitten we misschien wel met een sloopprobleem. Ik weet het ook niet hoor, ik ben geen econoom, maar wat ik wil zeggen: ik denk dat een natuurlijke uitstroom beter is. Daarom ben ik blij dat de markt weer wat in evenwicht komt met een verhoging van het bijtellingstarief van elektrische auto’s.”

Hoe zie jij de toekomst van elektrisch rijden tegemoet?
“Vooropgesteld ben ik voor het verminderen van CO2-uitstoot in het verkeer. Al wil ik daar wel bij zeggen, dat ik denk dat dit op veel meer manieren kan dan alleen met het aanpakken van de verbrandingsmotor. Zoals bijvoorbeeld de inzet van deelauto’s en het stimuleren van het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer. Maar goed, als we het over elektrische auto’s hebben, dan denk ik dat er goede stappen gezet zijn, maar dat elektrische auto’s nog lang niet uit ontwikkeld zijn. Zo wordt de accu steeds sterker, waardoor je meer kilometers kunt afleggen zonder te laden. Ook bij het produceren en recyclen van zo’n batterij valt nog veel verbetering te behalen.” 

Wat is jouw advies bij de aanschaf van een nieuwe auto anno 2020?
“Laat je goed informeren en bedenk goed: wat vind ik belangrijk? Ieder mens heeft z’n eigen prioriteiten. De één hecht veel waarde aan het financiële aspect, de ander baseert z’n koop op emotie of heeft bijvoorbeeld een ‘groen hart’. Ik zit al 30 jaar in het vak. In die tijd hebben veel vraagstukken de revue gepasseerd, maar is één ding onveranderd gebleven: een auto moet bij de behoefte van de berijder passen.”

Tot slot, rij je zelf eigenlijk al elektrisch?
“Niet volledig, maar hybride. Als directeur van een zakelijke leasemaatschappij kan ik natuurlijk niet achterblijven.  En ik moet zeggen: het bevalt me heel goed. Ik merk dat ik er een sport van maak om zo veel mogelijk op de accu te rijden. Ik kan 35km rijden, dan moet hij opgeladen worden. Eerst dacht ik: ik ga echt niet overal ‘stekkeren’. Nou, toch wel! Ik rij veel korte afstanden, dus dat is ideaal. Als ik maar voor twee uurtjes op de zaak ben, gooi ik ‘m al aan de paal. En als ik op de brandstofmotor door een natuurgebied of de stad rij en de accu heeft zichzelf ondertussen een beetje opgeladen, dan schakel ik over naar de accu. Ja, je kunt wel stellen dat mijn rijgedrag echt veranderd is. Veel bewuster.”