Het leasen van elektrische bedrijfswagens

29 juli 2021

Elektrische bedrijfswagens maken een inhaalslag in populariteit onder zakelijke berijders. Populaire automerken onder de bedrijfswagens zoals Ford, Citroën, Fiat, Mercedes en Volkswagen zetten hoog in op elektrisch rijden met nieuwe volledig elektrische modellen. Ook de overheid stimuleert de aanschaf van elektrische bedrijfswagens, met een aanschafsubsidie. “Toch vinden veel ondernemers het nog te vroeg om hun bedrijfswagenpark 100% te verduurzamen. De hoge aanschafprijs en noodzaak van laadvoorzieningen houden ondernemers tegen om de overstap naar elektrisch te maken”, vertelt Richard.

Aanschafsubsidie bedrijfswagens

Deze stimuleringsmaatregel van de overheid is het gevolg van onder andere een onderzoek van TNO (en een aantal partners) in 2017 over het aantal elektrische bestelbussen in Nederland. Uit dit rapport bleek dat de CO2-uitstoot in de stad op dat moment voor de helft werd veroorzaakt door goederenvervoer. Denk aan het leveren van pakketten en het bevoorraden van winkels door bestelbussen. Veelal koeriersbedrijven dus. Dat moest en kon anders, zo vond de overheid. In het klimaatakkoord is immers afgesproken dat vanaf 2025 zo’n 30 Nederlandse steden een zero emissiezone invoeren voor stadslogistiek. En zo kwam de overheid met de aanschafsubsidie op elektrische bestelbussen. Voor deze koeriersbedrijven uiteraard, maar waar ook de aannemers, bouwbedrijven en andere bedrijven met zakelijke bedrijfswagens nuttig van profiteren. De subsidie bedraagt 10% van de nieuwprijs, tot een maximum van € 5.000. Voor 2021 is er 22 miljoen beschikbaar aan subsidie, en op is op. Er zijn drie belangrijke voorwaarden waar je aan moet voldoen:

  1. De bestelbus moet een minimale actieradius van 100 kilometer hebben.
  2. Ieder bedrijf krijgt een maximum aantal bedrijfswagens waarvoor subsidie aangevraagd mag worden.
  3. Verkoop je de bestelbus binnen drie jaar door? Dan moet je een deel van de ontvangen subsidie terugbetalen.

Kleine ondernemers worden nog iets meer gestimuleerd, denk aan timmerlieden en schilders. Staatssecretaris Van Veldhoven heeft met MKB Nederland afgesproken dat eigenaren van bestelbussen uit de Euroklasse 4 een extra financieel steuntje in de rug kunnen krijgen in de aanloop naar de introductie van emissieloze stadscentra vanaf 2025.

Elektrische bedrijfswagen leasen

Hoe interessant is het om een elektrische bedrijfswagen te leasen? Richard vertelt: “Als operationele leasemaatschappij in de zakelijke markt schaffen wij de bedrijfswagens aan voor onze klanten. Dat betekent dat wij beperkte aanvraag kunnen doen op de subsidie. Ook op de regeling voor kleine ondernemers kunnen wij daarom geen aanspraak doen.” Kortom, het zakelijk leasen van een elektrische bedrijfswagen is voor veel ondernemers nog niet zo aantrekkelijk. “De investering is 1/3 duurder ten opzichte van een bedrijfswagen met een verbrandingsmotor. Daar tegenover staat dat de brandstofkosten een stuk lager zijn.” Vergeet ook niet dat over vier jaar gemeenten de eerste zero emissie zones mogen instellen. Dan kom je simpelweg niet meer in bepaalde gebieden met een benzine- of dieselwagen. En dan is er nog het imago van je bedrijf, zo stelt Richard. “Hoelang kun je het als ondernemer in de bouw, of andere sector, veroorloven om met een dampende uitlaat bij je klant aan te komen?”

Ons eerlijke advies

Als mobiliteitspartner staat jouw belang als ondernemer bij ons voorop. We zijn altijd eerlijk in ons advies. Ook over het leasen van een elektrische bedrijfswagen, vertelt Richard. “En dat is dat wij het dilemma van onze klanten begrijpen. Op dit moment is het leasen van een elektrische bedrijfswagen dusdanig duurder dan een brandstofvariant én is de nieuwe generatie dieselmotoren aanzienlijker schoner sinds de introductie van de strenge Euro 6d-norm. Dat wij de keuze voor een moderne, relatief schone brandstof bedrijfswagen goed begrijpen. Anderzijds zien we hoe het aantal elektrische bedrijfswagens toeneemt op de markt, evenals de laadvoorzieningen. Het aanbod groeit, waardoor de prijzen zullen dalen. Het kantelpunt dat het leasen van een elektrische bedrijfswagens minstens zo aantrekkelijk is, lijkt dan ook niet ver weg. Zeker met de druk van de naderende emissievrije zones in 2025.”

Onze conclusie: als jouw mobiliteitspartner met een focus op duurzaamheid, moedigen wij elektrisch rijden aan! Maar, niet tegen elke prijs. Het moet wel passen in jouw bedrijfsresultaat. We snappen het als je het nu nog te vroeg vindt. Laten we daarom met elkaar in gesprek blijven. De markt nauw volgen. Dan volgt de oplossing vanzelf.

Terug naar alle blogs