De elektrische autovakantie van Tony

21 juni 2022

Voorheen ging hij altijd met het vliegtuig op vakantie, totdat dat een stuk minder aantrekkelijk werd in de coronaperiode. Tony besloot om in 2020 met zijn gezin naar Zuid-Frankrijk te gaan, naar vrienden op een camping, vlakbij Lyon. Toen nog met zijn Tesla Model 3. “Ik ben nog nooit zó uitgerust op de bestemming aangekomen.” Hij had de smaak te pakken. Ook zomer 2021 ging hij met de auto naar Frankrijk én Spanje. En ook in dit jaar staat weer een vakantie naar Zuid-Europa op de planning. Hoe pakt hij een elektrische autovakantie aan? Heeft hij tips? Tony deelt zijn ervaring.

Tony de Jong (eigenaar van Rond Verzekeringen & Hypotheken) en zijn vrouw hebben twee kinderen, van 10 en 14 jaar. Bij de eerste autovakantie waren ze dus 8 en 12 jaar oud. Zomer 2020 en 2021 zijn ze met een Tesla Model 3 naar Zuid-Europa afgereisd. In 2020 ging ook de oudste zoon van Tony (toen 17 jaar) mee. Sinds kort heeft hij een nieuwe leaseauto van ProMobility, een Tesla Model Y Long Range. De zomervakantie van gezin De Jong bestaat dit jaar, net als vorig jaar, uit twee bestemmingen: Spanje en Frankrijk. “In Spanje hebben we een huis met tuin en zwembad en in Frankrijk zitten we in een appartement op de eerste verdieping in de buurt van Perpignan, waar weinig laadpalen zijn.” Twee extra uitdagingen dus. Want laden met een stekker uit het raam op één hoog is niet ideaal. En in Frankrijk zullen ze hun uitstapjes (lees: kilometers) goed moeten plannen. Maar Tony maakt zich niet druk. Integendeel zelfs. Als ervaren elektrische berijder heeft hij inmiddels de ervaring dat ‘het wel goedkomt’. 

Een kwestie van goed plannen 

Het begint volgens hem bij het downloaden van de juiste app(s). “Ik gebruik ABRP (A Better Routeplanner). Je voert het begin- en eindpunt in en de app zoekt zelf de beschikbare laadpunten. De webversie werkt overigens ook heel goed.” De app heeft heel veel opties, vertelt hij. “Ik rijd natuurlijk een Tesla. De superchargers werken zo ontzettend goed. Dus stel ik in dat we alleen daar willen laden.” In het hoogseizoen ben je vast niet de enige die dat wil? “Dat zal je verbazen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er geen plek is. En ik heb nog nooit langer dan 25 minuten stilgestaan om te laden. En dan bedoel ik niet het wachten op mijn beurt, maar de totale tijd dat ik stilsta en verder kan rijden.”  

Het horrorscenario van rijen elektrische auto’s bij laadstations klopt volgens hem dan ook niet. “Volgens mij is dat gebaseerd op het beeld van de voorjaarsvakantie in 2020, toen iedereen massaal met z’n nieuwe elektrische auto op wintersportvakantie ging. Ook ik kreeg in december 2019 mijn Tesla Model 3 afgeleverd, zoals heel veel mensen eind van het jaar. Dat was een gigantische drukke periode met afleveringen. Diezelfde mensen stonden een paar maanden later massaal met elkaar in de rij bij laadstations op weg naar wintersportgebieden.” Zo ook Tony. “Toch viel het mee. Toen we zagen dat het laadstation vol was, zijn we 100 meter doorgereden naar de volgende laadpaal waar wel plek was. Ook voor mijn Model 3 reed ik al elektrisch, dus ik wist dat er vlakbij nog veel meer snel-laders waren. Maar als je voor het eerst gaat kan het dus spannend zijn als je je niet voorbereid.”

Volgens Tony zijn bezette laadstations dan ook typerend, maar eerder een uitzondering. “Vorig jaar zijn we op zwarte zaterdag terug komen rijden uit Zuid-Frankrijk. De files op de weg stonden vooral Frankrijk in, maar ook andersom aan onze kant was het bijzonder druk. Vlakbij Lyon gingen we eraf naar een supercharger met plek voor 20 auto’s. Er stonden er maar drie.”

Eenmaal op de bestemming

“Je kunt in de app ook instellen dat je met een zo vol mogelijke batterij op je bestemming aankomt.” Verder laadt hij zijn auto aan de stekker bij het vakantiehuis. “Dat gaat niet zo snel, maar is vaak wel genoeg voor korte uitstapjes.” 

Ontspannen en uitgerust op vakantie

Nooit eerder kwam Tony zo uitgerust op zijn vakantiebestemming aan. “Ik hoef bijna niets te doen. Alleen af en toe een tikje aan het stuur geven. Verder rijdt mijn auto nagenoeg vanzelf. Dat we vaker moeten stoppen om te laden, in vergelijking met een benzine of diesel, vind ik juist fijn. Even eruit, de benen strekken, koffie halen, een broodje… Zeker met kinderen.” Tot slot is het een stuk voordeliger. “Voor drie weken vakantie, naar Frankrijk en Spanje, inclusief tolwegen en laden, waren we nog geen 300 euro kwijt.” 

Welke pas?

“In Nederland gebruik ik de laadpas van NL MAB. Als financieel adviseur maak ik er ook een sport van om de goedkoopste oplossing te vinden. In het buitenland gebruik ik verschillende apps en passen. Nederland is goed ingericht op elektrisch rijden met 66.000 laadpalen en met elke pas die je kiest kun je overal wel laden. In het buitenland niet. Dus zonder Tesla zijn de apps van Ionity (heel Europa), Electromaps (Spanje, Italië), Chargepoint, Plugsurfing en Chargemap heel handig. Ook heeft https://laadpastop10.nl een handige zoekfunctie per land, met een dekking van 80%. Hieruit heb EVWay gehaald. Superhandig!”

Gouden tip

Tony noemde het al eerder: gebruik de juiste apps om je route te plannen en lokale laadpalen op je vakantiebestemming op te zoeken. Hij voegt daaraan toe: “Vraag bij een lokaal laadstation aan een lokale inwoner die staat te laden welke app hij gebruikt. Daar heb ik al heel veel voordeel uitgehaald.”

Terug naar alle blogs