Zo ervaart Niels Dekker [Z]aan de Wandel

17 september 2019

Als zoon van initiatiefnemer Dick kent hij (Z)aan de Wandel als geen ander, net als de organisatie erachter. “Als manusje van alles heb ik veel aspecten van (Z)aan de Wandel gezien.” Dit jaar liep Niels Dekker 10 km. Hoe vond hij dat? En hoe heeft hij de afgelopen ervaren?

Niels is vanaf de eerste dag van [Z]aan de Wandel betrokken. De eerste jaren vooral vanuit het oogpunt van de organisatie. “Dan liep ik vaak de laatste kilometers zelf nog even snel mee, maar was ik vooral druk met dingen regelen. Ik was het manusje van alles, waar een handje extra nodig was, daar was ik. Dat vond ik heel leuk om te doen, zo zag ik alle kanten van [Z]aan de Wandel.”

Ervaring als vrijwilliger en deelnemer

Dit jaar liep Niels de volledige afstand van de 5 km. Met een jetlag in de benen weliswaar, want hij was ’s ochtends geland na 9 uur lang met zijn 2 meter lengte opgevouwen te hebben gezeten in een vliegtuig. “Even lopen was dus wel lekker, haha”, vertelt hij. Als deelnemer heeft hij [Z]aan de Wandel dit jaar anders ervaren. “Als je meeloopt dan is de beleving anders. Niet beter of slechter, maar anders. Heel persoonlijk. Vanuit het oogpunt van de organisatie is het vooral de omvang van het evenement die impact maakt, de grootsheid en saamhorigheid van al die shirtjes bij elkaar. Als deelnemer, als je tussen als die shirtjes loopt, is het juist weer het persoonlijke contact dat het zo bijzonder maakt.”

Rechtstreekste steun goede doelen

Niels is van dichtbij betrokken en heeft [Z]aan de Wandel door de jaren heen zien groeien. Waarom denkt hij dat het zo’n succes is? “Als eerste toch echt mijn vader. Doordat hij zijn persoonlijke verhaal heeft gedeeld, doen anderen het ook. Borstkanker is helaas een ziekte waar veel mensen mee te maken hebben (gehad) in hun omgeving. Bijna iedereen kent wel iemand, dichtbij of via via. En het succes van [Z]aan de Wandel komt natuurlijk ook door de goede doelen die we rechtstreeks steunen, zonder omweg. Mensen die doneren weten waar hun geld naartoe gaat. We hebben onze vaste onderzoekers in het AVL die we financieel steunen in onderzoek naar borstkanker en natuurlijk Anna’s Huis.”

Fotografie door JoJo Creatieve Communicatie en Bart Homburg.

 

Terug naar alle blogs