Schade, technische mankementen of andere vragen? We lossen het gewoon samen op!

Hoe netjes jij ook in jouw auto rijdt en hoe goed we ons best ook doen, schade of technische mankementen kunnen we met elkaar niet altijd voorkomen. Dat het vervelend en lastig is, begrijpen wij maar al te goed. Jij wilt maar één ding: verder! Dat is precies waar wij voor zorgen. We zetten jou weer in beweging. Dus wat er ook aan de hand is, bel ons of mail ons. Dan lossen we het gewoon samen op.

0181 47 00 70 info@promobility.nl
Vraag stellen

Heb je een vraag? Neem gerust contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ooit rijden we allemaal elektrisch. Misschien….

22 maart 2016

Mooie ambities. Prikkelende doelstellingen. Scherpe ideeën. Inspirerende visies. Daar houden wij wel van bij ProMobility. Als je alles altijd maar realistisch en acceptabel inkadert, verdwijnt vaak de motivatie om ergens echt voor te gaan.

Toch keken we wel een beetje op toen de PvdA afgelopen weekend Nederland verraste met een bijzonder plan. De voor ons het meest in het oog springende doelstelling in hun visiestuk op Nederland in 2025, is dat de partij wil dat er binnen 10 jaar alleen nog maar elektrische auto’s rijden in ons land. Een doelstelling waarvan we de politieke betekenis overigens ook volgens de PvdA zelf enigszins moeten nuanceren. “Het is niet zo dat dit meteen gaat gebeuren”, aldus Tweede Kamerlid Vos die het visiestuk heeft voorgelegd aan de programmacommissie van de PvdA.

Wij vroegen ons natuurlijk af of dit echt mogelijk is. Hoe groot is de kans dat we inderdaad binnen 10 jaar alleen nog maar elektrisch rijden in Nederland? Al snel konden wij vijf redenen bedenken waarom dit volgens ons een illusie is.

1. Toerisme
Ons landje doet het best goed bij toeristen. Uit een trendrapport over toerisme van CBS blijkt dat in totaal 35,9 miljoen toeristen in 2014 in logiesaccommodaties in Nederland overnacht hebben. Van die 35,9 miljoen was 11,4% Duits en 9,3 % Belgisch. Laten we ervan uitgaan dat zij met de auto naar Nederland komen en dat zij met ongeveer 4 mensen in een auto zitten. Dan betekent dit dat er dus 1,85 miljoen auto’s uit België en Duitsland een ritje over onze Nederlandse wegen hebben gemaakt in 2014. Al die auto’s rijden op verschillende brandstoffen en niet alleen maar elektrisch. Zolang in andere landen nog ‘gewone’ auto’s mogen rijden, zou het plan grote gevolgen hebben voor toerisme in Nederland. En dus voor de economie.

2. Transport
De elektrische vrachtwagen bestaat al wel in Nederland, maar is vooralsnog beperkt inzetbaar voor korte ritten. In ons land rijden natuurlijk niet alleen Nederlandse vrachtauto’s. Landen als België, Duitsland en Polen vervoeren de meeste goederen over onze wegen. Gevolgd door Tsjechië, Frankrijk, Spanje, Hongarije, Bulgarije en het Verenigd Koninkrijk. Al het buitenlandse vrachtverkeer zou in korte tijd massaal moeten overstappen op elektrische vrachtwagens om aan de Nederlandse eisen te voldoen. In een wereld waar de meeste vrachtwagens nog op diesel rijden, lijkt ons dat onmogelijk.

3. Laadpalen
We komen ze steeds meer tegen in het straatbeeld: de laadpalen. In bijna iedere parkeergarage zijn er een paar te vinden. Net als op grotere parkeerplaatsen buiten, op bedrijventerreinen en bij privé-parkeerplaatsen. Maar wat nu als iedereen over 10 jaar in een elektrische auto rijdt? Heel simpel. Dan moet het straatbeeld compleet worden omgedraaid. Waar nu bij een paar plekken een laadpaal staat en bij het overgrote deel niet, moet er dan ineens vrijwel overal een laadpaal staan. Buiten het feit dat dit voor leveranciers van laadpalen interessant is, zien wij binnen 10 jaar nog lang niet overal een laadpaal staan.

4. Tankstations
Als de plannen van PvdA werkelijkheid zouden worden, betekent dat nogal wat voor de tankstations. Ieder station zal het bedrijfsmodel moeten aanpassen. Zaken doen met leveranciers van diesel, benzine en gas is niet langer nodig. Daarentegen moeten de pomphouders contracten afsluiten met leveranciers van elektriciteit. Tankstations moeten massaal vol gezet worden met laadpalen. Auto’s kunnen daar opladen, terwijl de bestuurder even uitrust of op een flexplek zijn werk kan doen. De tankstations zoals we die nu kennen en leveranciers van brandstoffen zijn dan niet meer nodig.

5. Autobranche
Hoewel steeds meer automerken een volledig elektrische auto in hun aanbod opnemen, is het aanbod van auto’s op benzine, diesel en gas nog altijd onverminderd groot. Als we in Nederland over 10 jaar allemaal elektrisch zouden moeten rijden, dan betekent dit dat vrijwel alle automerken het aanbod van elektrische auto’s drastisch moeten uitbreiden. Naast de productie van alle ‘gewone auto’s’ voor minder ambitieuze landen.

Nogmaals, ambitie is goed. Zoals we dit artikel al begonnen, wij houden zelf ook van uitdagingen en ambitie. Maar doelstellingen die heel scherp zijn neergezet en tegelijk vrijwel niet realistisch zijn, werken in onze ogen niet. Zo doen wij dat ook: onze doelstellingen zijn weliswaar ambitieus, maar zeker realistisch. En daar mag de PvdA een voorbeeld aan nemen.