Schade, technische mankementen of andere vragen? We lossen het gewoon samen op!

Hoe netjes jij ook in jouw auto rijdt en hoe goed we ons best ook doen, schade of technische mankementen kunnen we met elkaar niet altijd voorkomen. Dat het vervelend en lastig is, begrijpen wij maar al te goed. Jij wilt maar één ding: verder! Dat is precies waar wij voor zorgen. We zetten jou weer in beweging. Dus wat er ook aan de hand is, bel ons of mail ons. Dan lossen we het gewoon samen op.

0181 47 00 70 info@promobility.nl
Vraag stellen

Heb je een vraag? Neem gerust contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wat als… we allemaal een heer in het verkeer zouden zijn?

22 juni 2016

We hebben allemaal wel dingen in ons gedrag die we zouden willen veranderen. Kleine gewoontes die er ongemerkt zijn ingeslopen de afgelopen jaren en waar we eigenlijk stiekem een klein beetje een hekel aan hebben. Patronen die zorgen dat we zijn zoals we zijn en dat we doen zoals we doen. Veel van die gewoontes en patronen geven ons een comfortabel gevoel. Maar tegelijk kan dat gedrag ons (bewust of onbewust) flink belemmeren. En als we dan vervolgens iets willen veranderen aan onszelf, blijkt dat in de praktijk vaak knap lastig.

Gedrag veranderen is echter zeker niet onmogelijk. Dingen anders doen kunnen we allemaal. Als we maar doorzetten en volhouden. Als we maar stoppen met focussen op wat we niet meer willen en alle aandacht vestigen op wat we wél willen, waarom we dat willen en hoe we dat dan gaan doen. Nieuw gedrag kunnen we zelfs radicaal ontwikkelen, zo legt Thomas Koulopoulos uit in zijn artikel ‘The Secret to Disrupting Yourself’. Hij beschrijft een interessante theorie over hoe we uit onze comfortzone kunnen stappen door onszelf te ontwrichten. Het idee hierachter is dat echte verandering slechts daar – buiten die comfortzone dus – kan plaatsvinden. Daar kunnen we onszelf uitdagen om voor eens en voor altijd gedrag te veranderen.

In één week tijd relaxter en veiliger van A naar B rijden

Gedrag in het verkeer is een goed voorbeeld van een verzameling belemmerende gewoontes en patronen. Als weggebruiker blijken we ons vaak behoorlijk te irriteren aan acties van anderen. En – eerlijk is eerlijk – misschien maken we ons er zelf ook wel eens schuldig aan. Jammer eigenlijk. Want door al die irritaties over en weer is het een stuk minder gezellig en minder veilig op de weg. Dus wat als we nou gewoon wat vaker goed zijn voor elkaar. Wat als we allemaal een heer in het verkeer zouden zijn? Dan rijden we een stuk relaxter en veiliger van A naar B met zijn allen. Toch?

De grote ‘7-dagen-uitdaging’

In zijn artikel beschrijft Thomas Koulopoulos hoe we in dertig dagen zestig dingen radicaal kunnen veranderen in ons eigen gedrag. Wij hebben zijn ideeën vertaald naar anders autorijden in een week. Het vertrekpunt? Dat is kritisch kijken naar onszelf en eerlijk zijn, om vervolgens de vijf onderstaande stappen te doorlopen.

  1. Wat zijn gewoontes van jou, in de auto of op een andere manier in het verkeer, die belemmerend zijn voor jezelf, waar je minder trots op bent of die veilig autorijden in de weg staan? Denk hierover na en schrijf er zoveel mogelijk op. Kies er vervolgens zeven uit waar je echt iets aan wilt doen.
  2. Zet tegenover de zeven gewoontes die je wilt veranderen, zeven positief geformuleerde patroondoorbrekende nieuwe gewoontes. Maak je er bijvoorbeeld vaak een gewoonte van om te laat (of ‘scherp op tijd’) te vertrekken richting een afspraak waardoor je gehaast achter het stuur zit? Dan kan het een patroondoorbrekende nieuwe gewoonte zijn om te stellen dat je voortaan altijd minimaal tien minuten extra reistijd incalculeert. Kun je de verleiding niet weerstand om je WhatsApp te beantwoorden tijdens het rijden? Zet dan bijvoorbeeld vanaf nu altijd je telefoon op stil zodra je instapt.
  3. Bedenk welk gedrag in het verkeer waardevol is voor jezelf en voor de ander. Wat maakt iemand in jouw ogen tot een ‘heer in het verkeer’? Hoe wil jij dat andere weggebruikers zich ten opzichte van jou gedragen? Met andere woorden: wanneer ben jij in de auto goed voor jezelf én goed voor de ander? Kies zeven betekenisvolle waarden uit.
  4. Schrijf de zeven gewoontes en de zeven waarden stuk voor stuk op een papiertje en leg ze apart weg.
  5. Pak in de komende zeven dagen iedere dag een patroondoorbrekende gewoonte en een betekenisvolle waarde. Willekeurig. Dus zonder te kijken wat er op staat. Dat wat je gepakt hebt, is wat je vanaf vandaag gaat doen. En ook morgen. En de dag daarna. Ondertussen pak je iedere volgende dag ook weer een gewoonte en een waarde die je gaat doorvoeren.

Na zeven dagen doe je dus veertien dingen anders! Zo word je in een week tijd een echte ‘heer in het verkeer’.

Relaxter, leuker en veiliger

Door gewoon wat relaxter achter het stuur te zitten, maken we het een stuk leuker op de weg. Voor de ander, maar vooral ook voor onszelf. Ik weet zeker dat we allemaal liever lekker rustig, op tijd en vol energie uit de auto stappen in plaats van boos, gehaast en geïrriteerd.

Daarnaast maakt een beetje aangepast gedrag het een stuk veiliger op de weg. Wist je bijvoorbeeld dat 90% van alle kopstaartbotsingen veroorzaakt worden door te weinig afstand houden? Dat er jaarlijks 600 slachtoffers vallen door mobiel bellen of het gebruik van social media in de auto? En dat 2% van de weggebruikers zich overdag niet veilig voelt op de snelweg?

Natuurlijk hebben wij niet de illusie dat we dit allemaal zomaar even kunnen oplossen. Maar toch. Als we met elkaar een beetje gezelliger zijn in de auto en op de weg, ziet de wereld er een stuk beter uit.

Eens of niet? We horen het graag…

Marc Noyons