Klassiek en toch modern

11 april 2017

Als cliëntbeheerder bij ProMobility rijd ik regelmatig in jonge of nieuwe auto’s. Het contrast met mijn eigen auto, een 26 jaar oude BMW 3-serie cabriolet, wordt voor mijn gevoel steeds groter. In deze auto geniet ik van het open rijden met veel stuurgevoel, zoals autorijden voor mij bedoeld is! Tijdens een mooie zomerdag gaat mijn voorkeur eerder uit naar deze auto dan naar een nieuwe auto, uitzonderingen als een Porsche 911 Targa natuurlijk daargelaten.

Rens Böllermann BMW ProMobility

Natuurlijk bestaat autorijden niet alleen uit mooie zomerritten. Wanneer ik een boodschap ga doen of bijvoorbeeld naar de sportvereniging ga, pak ik regelmatig de auto van mijn vrouw. Omdat dit een relatief nieuwe auto is, rijdt deze auto veel makkelijker en comfortabeler. Hoe mooi zou het zijn als je een klassiek ogende auto voorziet met de technieken van nu?

Dit wordt al gedaan bij verschillende klassieke Porsche modellen, door Singer Vehicle Design. Het idee is simpel: Je neemt als basis een klassieke auto en verbetert deze op alle vlakken. Vaak wordt de koets van de auto stijver gemaakt, de motor krachtiger en de auto voorzien van luxe opties. Niet alleen klassieke Porsche modellen worden voorzien van nieuwe technieken, twee andere merken zijn ook de uitdaging aan gegaan!

Rens Böllermann Klassiek Porsche ProMobility

Het Italiaanse FC Automobili gaat 70 Citroën Jumper bussen voorzien van een ombouwset waardoor een Type H-lookalike ontstaat. Daarvoor wordt de kenmerkende neus met de hoge grille en grote, ronde koplampen gemonteerd en krijgt de Jumper rondom panelen in het typische golfplaatdesign. De ontwerpers maken zich er niet gemakkelijk vanaf en komen zelfs met een dakpaneel dat het simpele, platte Jumper-dak op dat van de HY doet lijken. Aan de achterzijde doen ribbels, een kleine achterruit, ronde achterlichten en een helemaal bovenaan gemonteerde kentekenplaat het werk.

Rens Böllermann Citroën FH ProMobility

Er is nu ook een Mini verkrijgbaar die de look heeft van een klassieke mini, maar die is voorzien van allerlei hebbedingen en moderne en fraaie details. Met name in het interieur wordt dat duidelijk. Een modern touchscreen-systeem met Apple Carplay en Android Auto wordt omgeven door een dashboard in carrosseriekleur. De middenconsole bestaat uit een fraaie aluminium knoppenrij voor de bediening van het ventilatiesysteem, aan de onderzijde bijgestaan door ventilatieroosters die uit een moderne Mercedes lijken te komen. Fraai gestikt leer, mooi hout en vooral heel veel aluminium zorgen voor een hoogwaardige uitstraling.

Rens Böllermann Mini Remastered ProMobility

Voor de Mini Remastered wordt daadwerkelijk een originele Mini als basis gebruikt, maar daar is na de ombouw weinig meer van over.  David Brown haalt de auto’s helemaal uit elkaar om ze daarna weer op te bouwen met nieuwe, in huis gemaakte carrosseriedelen en dat moet leiden tot kleinere naden, een fraaiere afwerking, meer torsiestijfheid en een betere geluidsisolatie. Met de motor gebeurt iets soortgelijks, waardoor die 50 procent meer vermogen moet leveren en de betrouwbaarheid met sprongen vooruitgaat. In totaal wordt aan een Mini Remastered zo’n 1.000 manuren besteed, dus goedkoop zal hij niet zijn, bijzonder des temeer.

Rens Böllermann Mini Remastered ProMobility

Welke klassieke auto zou jij willen voorzien van de modernste snufjes?

Groeten,

Rens Böllermann

Terug naar alle blogs