Schade, technische mankementen of andere vragen? We lossen het gewoon samen op!

Hoe netjes jij ook in jouw auto rijdt en hoe goed we ons best ook doen, schade of technische mankementen kunnen we met elkaar niet altijd voorkomen. Dat het vervelend en lastig is, begrijpen wij maar al te goed. Jij wilt maar één ding: verder! Dat is precies waar wij voor zorgen. We zetten jou weer in beweging. Dus wat er ook aan de hand is, bel ons of mail ons. Dan lossen we het gewoon samen op.

0181 47 00 70 info@promobility.nl
Vraag stellen

Heb je een vraag? Neem gerust contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Veiligheid in het verkeer heeft niets te maken met drukte op de weg

22 mei 2020

Aantal verkeersdoden niet gedaald tijdens corona-lockdown”, zo berichtte Het Parool op 14 mei. Terwijl de verkeersdrukte aanzienlijk is afgenomen door de coronacrisis, waren er in de periode van 16 maart tot 26 april nog altijd 62 verkeersdoden, zo blijkt uit cijfers van de politie en verkeerskundig ICT-bureau VIA. Als gevaarlijke verkeerssituaties niet worden veroorzaakt door verkeersdrukte,  waardoor dan wel?

Als er nauwelijks een verband te ontdekken is tussen verkeersdrukte en verkeersdoden, dan kunnen we niet anders concluderen dat gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan door het gedrag van weggebruikers. Kortom, het ligt niet aan de situatie (verkeersdrukte), maar aan onszelf als weggebruikers.

Telefoongebruik achter het stuur

Het toenemende telefoongebruik achter het stuur lijkt een grote oorzaak te zijn van gevaarlijke verkeerssituaties, zo bevestigt ook het artikel van het AD afgelopen 18 mei: “Gedrag automobilisten verschuift: steeds vaker spelen met telefoon”. Het AD baseert de berichtgeving op de Interpolis Barometer: een terugkerend vragenlijstonderzoek naar het telefoongebruik in het verkeer onder automobilisten, fietsers en voetgangers. Ondanks de boetes die gehanteerd worden en landelijke campagnes om weggebruikers bewust te maken van de gevaren van telefoongebruik achter het stuur, is het aantal mensen dat toegeeft weleens zijn telefoon te gebruiken achter het stuur toegenomen. Vooral jonge bestuurders tussen de 25 en 34 jaar zitten regelmatig met hun smartphone in hun handen. Maar liefst 75% van deze leeftijdscategorie geeft toe zijn mobiel te gebruiken achter het stuur.

‘Niet storen’ inschakelen

Ook wij krijgen nu nog steeds veel schademeldingen binnen van onze leaseauto’s, terwijl er aanzienlijk minder kilometers worden gemaakt. In hoeverre telefoongebruik achter het stuur daarmee te maken heeft, kunnen we niet in harde cijfers uitdrukken. Maar dat weerhoudt ons er niet van om iedereen, ook onze berijders, nogmaals te attenderen op de gevaren van telefoongebruik achter het stuur. Een “recept voor ongelukken”, zoals het AD omschrijft.

Ga veilig de weg op en laat je niet afleiden door je telefoon. Hoe? Gewoon even de functie ‘Niet storen’ inschakelen! Super eenvoudig, voor zowel een iPhone als Android. Hier lees je hoe je deze functie inschakelt.