5 vragen aan Jochem
24 maart 2022Ons team is het hart van ProMobility. Een bevlogen en hardwerkende club mensen. Ieder met z’n eigen taak en verantwoordelijkheid, eigen mening en individuele drijfveer. Samen vormen ze de ziel van onze organisatie. Wat doen ze? Waar staan ze voor? Wat houdt ze bezig? In de reeks ‘5 vragen aan’ leer je ons team één voor één beter kennen. We beginnen met de ‘jongste’ (qua dienstverband) telg van onze mobiliteitsfamilie: Jochem van der Burg. Hij werkt sinds oktober 2021 bij ProMobility (kantoor Geervliet) als lease adviseur.
Jochem is 25 jaar en woont samen met zijn vriendin in Bergschenhoek. Hij heeft sociale geografie gestudeerd in Utrecht en bij gemeente Den Haag gewerkt als projectleider stedelijke ontwikkeling. Daar hield hij zich onder andere bezig met mobiliteitsprojecten. Een leuke baan, maar als echte autoliefhebber wilde hij meer met auto’s te maken hebben en zijn kennis beter toepassen. Ofwel, van zijn hobby zijn werk maken En zo belandde hij eind vorig jaar bij team ProMobility.
1. Wat doe je bij ProMobility?
Jochem: “Ik help klanten bij het uitzoeken van de juiste leaseauto. Dus ik adviseer, ik maak offertes en ben veel aan het zoeken en bellen met leveranciers. Zeker nu, nu de levertijden zo gigantisch opgelopen zijn. En als de klant eenmaal een leaseauto heeft, ben ik natuurlijk nog steeds betrokken voor vragen en advies.”
2. Waarom werk je bij ProMobility?
Jochem: “Omdat ik graag met auto’s bezig ben. En omdat de manier van werken van ProMobility mij aan staat. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in auto’s. Mijn eerste woordje was ‘BMW’. Ja echt, zonder dollen. Als klein jongetje zat ik voorop de fiets bij mijn moeder. Op weg naar de school van mijn broer fietsten we altijd langs een BMW. En zo zei ik op een dag: ‘BMW’. Mijn broer en ik zijn allebei autoliefhebbers. Hij heeft een eigen garage en is vooral technisch. Ik ben meer van het design, hoe het rijdt en hoe het voelt. Poetsen en polijsten van auto’s is een hobby van me. Ik haal enorm veel energie uit het reconditioneren van interieur als exterieur. Met andere woorden, de lak poetsen (polijsten en waxen) en de binnenkant grondig reinigen en beschermen. De auto moet er weer als nieuw uit komen te zien, dan pas ben ik tevreden.”
3. Welke auto rijd je?
Jochem: “Ik heb sinds kort een nieuwe BMW. Dat was niet helemaal de bedoeling, maar ik kon de kans niet laten schieten. Hij kwam terug uit de lease en stond bij ProMobility op de oprit. Tja, toen was ik verkocht. Ik heb ook nog een Porsche cabrio.”
4. Wat is jouw visie op de verduurzaming van mobiliteit?
Jochem: “Verduurzaming is altijd goed. Het is goed dat er iets gebeurt. Dat is gewoon keihard nodig als je naar het klimaatprobleem kijkt. Ik vind het goed dat fabrikanten gestimuleerd worden om uitstoot te verminderen. En dat de wet- en regelgeving ook bestuurders stimuleert om duurzame keuzes te maken. Anderzijds vraag ik mij wel af of het altijd duurzaam is wat er gebeurt. Moet je bijvoorbeeld met man en macht de uitstoot verminderen met een (benzine)motorblok dat daardoor veel minder lang meegaat, of is het dan niet beter om liever een beetje meer uit te stoten met een blok dat tien jaar langer meegaat? Wat is dan duurzaam? Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook het antwoord niet. En ik vind het goed dat er dingen gebeuren, maar we moeten, denk ik, wel scherp blijven hoe duurzaam sommige oplossingen zijn.”
5. Hoe denk jij dat de wereld van mobiliteit er in 2040 uitziet?
Jochem: “Ik denk dat meer dan 90% van de auto’s op de weg elektrisch is. Wellicht dat waterstof ook verder doorontwikkeld is. Maar ik zie eerder een ontwikkeling en verbetering in de laadsnelheid en laadopties van elektrische auto’s. Dus dat je binnen no-time je auto kunt laden op heel veel plekken in Nederland. Ook denk ik dat er tegen die tijd zeker meer gebruikgemaakt wordt van deelauto’s. Toevallig heb ik mijn scriptie over deelauto’s onder jongeren geschreven. Je ziet dat de nieuwe generatie meer in gebruik denkt, dan in het bezit van iets. Tegelijkertijd zie je die behoefte wel verschuiven als ze ouder worden, gaan samenwonen, kinderen krijgen en buiten de stad gaan wonen. Dat zie je nu eigenlijk ook al. In de grote steden wordt meer gebruikgemaakt van deelauto’s, deelfietsen en deelscooters. In de dorpen is dat minder. En fietsen? Ja, in 2040 zijn fietsen zonder accu een uitzondering, denk ik.”
Terug naar alle blogs