2016, was het geen cadeautje?

26 december 2016

Ik zit achter het stuur en zonder dat ik mij er bewust van ben komen alle momenten van 2016 op mij af. Ik zet mij schrap om mijn aandacht bij het verkeer te houden maar word wel verleid door een gevoel van welbehagen. Ja, eigenlijk was dit ook wel weer een mooi jaar met als een van de hoogtepunten, het 10-jarig bestaan van ProMobility.

Onze geboortedag 23 mei 2006 was een mijlpaal die wij op een bijzondere manier gedeeld hebben. Wij hadden 6 goede doelen geselecteerd en via onze website kon men stemmen op een of meerdere goede doelen waaronder wij een bedrag van € 10.000 zouden verdelen. De meeste stemmen vielen respectievelijk op Hospice de Waterlelie in Spijkenisse, het Zaanse initiatief [Z]aan de Wandel en A Seal Zeehondenopvang en Expo in Stellendam. Er verschijnt een glimlach op mijn gezicht als ik terugdenk aan de opname van het filmpje voor op YouTube en onze website. Rijdend in een Mini met een enorm cadeau op het dak kondigden Marc en ik de actie aan. De reacties waren overweldigend en hartverwarmend.

Groei…

Volgens de media is de mobiliteitsmarkt nog steeds niet uit het dal geklommen, maar onze portefeuille is afgelopen jaar toch weer met 10% gegroeid en we konden weer een groot aantal nieuwe relaties verwelkomen. Komt dat nou door ons team? Of is het dat stukje extra persoonlijke aandacht dat wij bieden, of het maatwerk? Of is het de maatschappelijke verantwoordelijkheid die wij nemen met ‘Goed voor Elkaar’, ons motto om een bijdrage te willen leveren aan het welzijn in de regio?

[Z]aan de wandel

Mijn gedachte schakelt naar [Z]aan de Wandel. Dit jaar was het evenement weer een mega succes, ondanks het slechte weer liepen 2.850 deelnemers en bedrijventeams over een afstand van 32.400 kilometer een opbrengst van ca. € 62.000 bij elkaar. Wat een festijn, niet te geloven. Tja, en achter de schermen waren we met de Zaanse Rotary’s en ons bestuur in topvorm.

Maar de krachten van [Z]aan de Wandel krijgen steeds meer impact. Een voorbeeld daarvan is het feit dat de 9 hoofdsponsors van de Kooger Football Club hun krachten hebben gebundeld om zowel een bijdrage te kunnen leveren aan KFC 1910 als aan [Z]aan de Wandel. Eind juni ondertekenden de 6 sponsors een overeenkomst van 3 jaar met KFC 1910 waarbij een deel van de sponsoropbrengsten als tegenprestatie wordt omgezet naar shirtreclame voor [Z]aan de Wandel. Gedurende 3 jaar dragen alle leden van KFC het logo van [Z]aan de Wandel op hun voetbalshirts. En zo werkt de sponsoring twee kanten op, in beide gevallen gedragen door ondernemers met een goed gevoel voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Door [Z]aan de Wandel kwamen afgelopen tijd via Esperanz en het Zaans Medisch Centrum de gesprekken op gang over de mogelijkheden om in het Zaans Medisch Centrum een centrum voor leven met kanker op poten te zetten. Een dergelijk initiatief bestaat al in Waterland. Weer slaan professionals en sociale netwerken de handen in elkaar. Nu sluit ook de Zaanse Tafelronde 72 aan. Zij komen met een prachtig sponsorproject om het initiatief kracht bij te zetten en achter de schermen ontstaan er weer allerlei ondersteunende coöperaties om het fundraisingproject Zaanpreksi tot een succes te maken.

BVNM

Terugdenkend herpak ik mijn aandacht voor het verkeer. Vanavond zal ik de vergadering met een van de projectgroepen van de BVNM voorbereiden, dit is de belangenvereniging van de bedrijven die gevestigd zijn op Molletjesveer en Noorderveld. In de ochtendschemer parkeer ik mijn auto bij een van de bedrijven waar we vergaderen met de BVNM. Er is veel positieve energie gaan zitten in het uitbouwen van de belangenbehartiging van de BVNM. Er wordt in projectgroepen gewerkt aan onder andere werkgelegenheids- en duurzaamheidsprojecten.

Zo is op initiatief van de projectgroep duurzaamheid van de BVNM de energiecoöperatie Saenz (UA) opgericht. Samen met een investeerder heeft Saenz subsidieaanvragen ingediend voor de plaatsing van 13.000 zonnepanelen op de terreinen van de BVNM. Ook werkt Saenz aan initiatieven om met lokale bedrijven de kleinere dakoppervlakten te voorzien van zonnepanelen Ondernemers in Zaanstad-Noord kunnen lid worden van de coöperatie, waardoor ze invloed krijgen op de besluiten, de investeringen en meedelen in de economische resultaten.

Sint Michael College

Ik hoor mijn naam roepen als ik de trap op loop van het Sint Michael College in Zaandam. Boven aangekomen begrijp ik dat dit afkomstig is van een oud leraar die wegens succes geprolongeerd is en nog steeds in dezelfde klas zit. Na een enthousiaste begroeting loop ik door om kennis te gaan maken met een aantal leerlingen die werken aan een project over verkeersveiligheid en scholieren. Een project dat door ProMobility geïnitieerd is en waar de schoolleiding direct warm voor liep.

De projectgroep gaat onderzoeken hoe scholieren zich beter kunnen voorbereiden op hun toekomstige deelname aan het verkeer. Ze willen inzichten verzamelen van mensen en instanties die dagelijks intensief betrokken zijn bij het verkeer. Een mooi project, waar inmiddels ook de politie, ambulancediensten en andere belangenorganisaties hun medewerking aan toegezegd hebben. Ze willen dit vastleggen in een film en daarmee de publiciteit opzoeken in de regio.

De ultieme jongensdroom

Na een lange werkdag zitten we op het kantoor in Geervliet nog wat te brainstormen. Bij ProMobility gaat het meestal over auto’s en wij worden altijd enthousiast als er op zo’n onbewaakt ogenblik ideeën ontstaan en nóg enthousiaster als we ze daadwerkelijk tot uitvoering brengen. Hoe leuk is dat?

Deze middag hadden we het over hoe we onze relaties zouden kunnen verrassen. Er wordt iets geroepen over de ultieme jongensdroom en dat leidt al gauw tot het begrip Porsche. Iedereen is enthousiast.  Er worden nog wat alternatieven besproken tot dat een van ons vastberaden opstaat  en zegt de haalbaarheid te gaan onderzoeken.

Twee dagen later, ik was het Porsche idee al weer vergeten, word ik gebeld door mijn compagnon Marc. “Wat denk je ?”, klinkt het aan de andere kant van de lijn. Na het nodige speurwerk is er in Duitsland een Porsche 911 Targa 4 gevonden die we tegen een scherpe prijs kunnen inkopen. En dan gaat het gas erop. Razendsnel wordt de 911 Targa 4 gekeurd en ingevoerd. Als de 911 Targa 4 klaar is voor het Nederlandse asfalt gaan we natuurlijk eerst zelf even een stukje rijden.

Daarna geven we meteen gestalte aan onze voornemens. We gaan ’s avond naar een relatie die jarig is. Na middernacht verrassen we hem met een prachtig cadeau. En zo hebben we met onze ProMo Porsche onder het motto ‘Have a Nice Drive’ inmiddels al een aantal relaties verrast. En ‘telkens weer verrassen’, is de jongensdroom van ons.

have-a-nice-drive-2

2016 was een druk, enerverend en succesvol jaar dat ik niet gauw zal vergeten. We hebben bij ProMobility een mooi team en zijn goed voor elkaar, goed voor onze relaties en goed voor de regio waar we werken en leven. Daar is 2016 weer het bewijs van. We hebben een mooi resultaat neergezet. Klanten tevreden, wij ook bijna tevreden. Mijn droom om projecten als bijvoorbeeld [Z]aan de Wandel, Centrum Voor Leven Met Kanker, KFC en het SMC schoolproject van de grond te krijgen is gelukt. 2016 is voor mij geen gesloten boek, maar een boek waar ik nog regelmatig doorheen zal bladeren. Ik wens jullie allemaal en gezellige jaarwisseling toe. Tot volgend jaar!

Dick Dekker

Terug naar alle blogs