Onze mobiliteit gaat veranderen
30 mei 2017Begin mei 2017 is er een 77 pagina dik onderzoek gepubliceerd van kennisinstituut RethinkX. Dit is een onafhankelijke denktank die de snelheid en de schaal van technologisch gestuurde disruptions (verstoringen van de markt) en de gevolgen daarvan op de maatschappij voorspelt.
Het onlangs gepubliceerde rapport gaat over mobiliteit. En de grote veranderingen waar wij voor staan. Dit rapport heeft mijn bijzondere interesse en hoe meer ik erover lees, hoe meer ik me erin verdiep, hoe zekerder ik ervan ben dat er de komende jaren veel gaat veranderen op het gebied van mobiliteit en hoe wij dat gaan gebruiken.
Je ziet het nu al in de grote steden in Amerika: vorig jaar alleen al vervoerden bedrijven als Uber en Lyft 500.000 passagiers per dag in New York. Dit was drie keer meer dan in 2015. Dit verschijnsel is ook in andere grote Amerikaanse steden waar te nemen. We veranderen dus de manier waarop we ons verplaatsen.
Volgens RethinkX rijden we in 2031 nagenoeg allemaal rond in zelfrijdende auto’s die niet van onszelf zijn, maar die we delen met anderen. We roepen de auto simpelweg naar ons toe als we die nodig hebben, met onze mobiele telefoon. Dit heet Transport as a Service (T.a.a.S). Onthoud deze term, want die gaan we de komende tijd vaker horen.
De weg naar T.a.a.S.
Op dit moment experimenteren autofabrikanten steeds meer met het autonoom maken van autorijden. Dat je zelf niet meer hoeft te sturen, dat de auto dat voor je doet. Die techniek is nu bij lange na nog niet perfect, soms moet je nog ingrijpen en de wetgeving staat autonoom rijden ook nog niet toe. Maar die techniek verandert razendsnel en de wetgeving verandert even snel mee. Zó snel dat al in 2021 wetgeving toestaat dat autonoom rijdende auto’s goedgekeurd worden. En dát is ook het startpunt van de verstoring (de disruption) van de huidige automarkt en -industrie. “We staan aan de vooravond van een van de snelste, diepste en meest consequente verstoringen van onze mobiliteit in de geschiedenis,” aldus het rapport van RethinkX. Er zullen steeds meer initiatieven ontwikkeld worden die het goedkoper én makkelijker maken om jezelf te verplaatsen.
Als gevolg hiervan valt het bezitten van een auto buiten de boot. In 2031 zullen geautomatiseerde en elektrische voertuigen, als onderdeel van een mobiliteitsdienst, worden gebruikt en deze dienst zorgt voor maar liefst 95 procent van de kilometers die we met elkaar rijden. Op dat moment zullen traditionele benzine-aangedreven auto’s 40 procent van de bestaande voertuigen in de VS uitmaken en het aantal auto’s in totaal zal dalen van 247 miljoen naar 44 miljoen. Dat is bijna niet voor te stellen.
Mensen gaan hun eigen auto’s wegdoen en gaan gebruik maken van Transport as a Service. Dat bespaart een gemiddeld Amerikaans gezin $ 5.600 per jaar. Als dit in Amerika het geval zal zijn, kunnen we dit ook in Europa en in Nederland verwachten.
T.a.a.S. in dunbevolkte gebieden
Wie denkt dat Transport as a Service alleen in de grote steden gaat plaatsvinden, heeft het mis. Juist in de randgemeenten van de grote steden, zoals de Zaanstreek en Voorne-Putten verwacht het RethinkX-rapport dat de acceptatie van autodelen en autonoom rijden groter zal zijn dan wordt verwacht “vanwege de grotere impact van kostenbesparingen op lagere inkomensfamilies.” Daar kunnen we dus op rekenen en daar kunnen we ons dus op voorbereiden, al lijkt het nu allemaal nog wat onwerkelijk.
Gevolgen voor de auto-industrie
Disruptions zijn niet fijn. Zij vermorzelen bestaande industrieën, die soms al vele tientallen jaren actief zijn. En disruptions hebben er al plaatsgevonden. Denk aan een bedrijf als Kodak, dat marktleider was van fotorolletjes en door de opkomst van de digitale camera nu niet meer bestaat. Denk aan de muziekindustrie, die veel geld verdiende met de verkoop van LP’s en later CD’s en die door de opkomst van streamingdiensten als Spotify nu bijna ter ziele is. Denk aan videorecorders en videotheken die niet meer bestaan omdat we allemaal Netflix kijken.
En zo dreigt het met de auto-industrie dus ook te gaan als we in 2031 en masse auto’s delen in plaats van dat we ze voor de deur hebben staan. De auto-industrie moet opletten: autofabrikanten die zich richten op de productie van traditionele benzine-aangedreven auto’s, evenals auto-dealers en verzekeringsmaatschappijen, kunnen met “totale verstoring” en “bijna volledige vernietiging” geconfronteerd worden, zoals Kodak en de Free Record Shop.
De meeste autobedrijven zijn zich goed bewust van de trends met elektrische en zelfrijdende auto’s, maar de meeste verwachten waarschijnlijk niet dat de vernietiging zó sterk en zó snel zal gaan. En dit heeft desastreuze gevolgen voor de verkoop van benzine-aangedreven auto’s, de waarde van gebruikte benzine-aangedreven auto’s en autodealers. Zij zullen allemaal volledig verdwijnen.
Dus wat moet je doen als autobedrijf om een snelle dood te voorkomen? Aanpassen! Omhels de nieuwe technologie, bereid je nu vast voor, pas je aan en houd vast.
En ProMobility?
Natúúrlijk onderkennen wij deze verandering. Maar we laten ons ook niet gek maken. Het RethinkX rapport is wellicht wat aangedikt en waarschijnlijk zal het zo’n vaart niet lopen in de regio’s waar ProMobility actief is, Zaanstreek en Voorne-Putten. Hoe ga je met Transport as a Service je karretje tuinvuil, een fietsdrager of een caravan vervoeren? Kun je met T.a.a.S ook motor rijden? En hoe doen we dat met vakanties? Kortom, er blijven genoeg vragen van ons nuchtere Nederlanders over.
Bij ProMobility houden we de ontwikkelingen van de veranderende mobiliteitsindustrie nauwlettend in de gaten, sluiten we onze ogen niet en steken we onze kop niet in het zand. We passen ons dus aan en veranderen mee. Sinds vorig jaar zijn we een nieuw mobiliteitsconcept voor de regio aan het ontwikkelen, wat naadloos aansluit op Transport as a Service zoals RethinkX dat voorspelt. We zitten middenin de voorbereiding van dit innovatieve concept en daar hopen we binnenkort jullie meer over te kunnen berichten.
Natuurlijk blijven we met ProMobility gewoon onze trouwe en nieuwe klanten de beste mobiliteits- en leaseoplossingen bieden, blijven we zichtbaar en zijn we dé mobiliteitspartner in de regio.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën hierover. Hoe zien jullie dit? Gaat de wereld daadwerkelijk zo snel veranderen? Zou jij je auto verkopen of wegdoen om een deelauto te gaan gebruiken? Laat het me weten.
Groet,
Marc Noyons