ProMobility op BMW Driving Experience
29 juni 2017Zaterdag 24 juni was het een vroegertje voor het team ProMobility. Om 9 uur werden we in Zandvoort verwacht bij het naast het circuit gelegen BMW Driving Experience Slotemakers. Deze dag zullen we de fijne kneepjes leren van 180- en 360 graden slippen, uitwijken en driften op de gladde baan. Ook al zijn we werkzaam in de autobranche, dat wil nog niet zeggen dat we coureurs zijn, hoewel sommige collega’s daar soms wel eens anders over denken.
Er staan 3 BMW 1-series voor ons klaar en na een kennismaking met onze instructeurs Frank, Rick en Jelle gaan we aan de slag. De auto’s zijn achter voorzien van slicks, wat het effect op de gladde baan (wegenwit met veel water) vergroot. Je kunt het effect vergelijken met 90 tot 100 km rijden op de normale weg.
Rechtuit remmen
We beginnen met rechtuit remmen, het effect van ABS merk je gelijk, niets uitbreken, de auto komt gecontroleerd tot stilstand, hoewel het wat hobbelig aanvoelt. Daarna op naar het grotere werk: de 360 graden slip. De instructeurs rijden eerst een paar keer zelf en vertellen wat je wel en vooral niet moet doen om het goede effect te krijgen en niet naast de baan terecht te komen. De praktijk blijkt lastiger dan de uitleg. Aanrijden met 45 km gas los, iets naar links insturen, dan halve slag naar rechts en de spin is een feit, stuur terugdraaien en aan de zijkant eraf…..in plaats van recht naar het einde van de baan te rijden. Te laat teruggestuurd dus, te vroeg naar links de baan op, gas niet losgelaten, te veel of te weinig naar rechts, het houdt niet op en het resultaat is 180 graden, 270 graden of zelfs 540 graden. Die 360 graden is dus best een uitdaging. Euforie als het lukt, gevolgd door overmoed en vervolgens dwars op de baan. Of in Anita’s woorden “nu moet ik eigenlijk stoppen, het is nu gelukt!”
Uitwijken
Het onderdeel ‘uitwijken’ op de gladde baan is de volgende uitdaging. Na het voordoen en de uitleg gaan we weer aan de slag. Het is de bedoeling om een fictief voorwerp recht voor je te ontwijken en vervolgens terug te gaan naar het midden van de baan. Aanrijden, lichte uitwijking naar links en vervolgens tegensturen naar rechts om weer op de goede baan te komen, gevolgd door het nodige links en rechts tegensturen om de auto weer rechtuit te laten rijden. De uitwijking naar links is het probleem niet, die “fictieve” voetganger blijft onbeschadigd, maar terug naar rechts worden er heel wat “auto’s, bussen en fietsers” geraakt. Teveel sturen, te laat sturen, te laat tegensturen en zo belanden we weer heel wat keren naast de baan en dan ineens lukt het zomaar en rij je keurig de baan af.
180 graden slip
Bij de 180 graden slip verwacht je dat het wel zal lukken, we hebben tenslotte de 360 graden ook al in de pocket. Helaas, super lastig dus weer. Licht naar links de baan opsturen met 40 km per uur, gas los natuurlijk, stuur volledig naar rechts draaien en pas terugdraaien als je achteruit op de baan staat. Dat is nu net het punt. Vooral te vroeg terugdraaien geeft extra spin. Het dwars staan van de voorwielen remt zodanig dat je goed achteruit uitkomt. Het gedraaid houden van het stuur gaat tegen je gevoel in, je reflex is om terug naar neutraal te draaien.
Driften op de rotonde
Na de lunch zijn we klaar voor het ultieme werk, waar zeker Richard Vos en Jeffrey Noom naar uitkijken “driften op de rotonde”. Hier komt echte stuurmanskunst bij kijken. Insturen, gas bij, gas los, continue spelen met je gaspedaal insturen en beetje terugsturen. Net als bij de andere onderdelen is een ogenblik verlies van concentratie fataal en volgt de onvermijdelijke spin. We vinden dit onderdeel allemaal super spectaculair en fantastisch om te doen, zeker Richard en Jeff hadden het spelletje goed door, maar ook de rest kreeg het voor elkaar om stukken te driften.
Slalom
De dag wordt afgesloten met een Slalom op gewoon asfalt. Hierbij moeten we met een Mini John Cooper Works een slalom parcours afleggen, scherpe draai aan het einde, slalom terug en stilstaan in het parkeervak. Eerst een keertje oefenen en dan op tijd. Gas op de plank en gáán dus. Hier kwam het echte fanatisme boven. Alleen…. elke geraakte pion of stilstaan buiten het parkeervak levert 5 strafseconden op. Gas geven en strak sturen levert snelle rondetijden op. Na de Mini, mogen we hetzelfde ook nog doen met een BMW M2 Coupé, wat een snoepje…… Super strak sturend en met veel vermogen scheuren we nogmaals allemaal het parcours op tijd. Dit willen we allemaal nog wel een keer, maar helaas onze BMW Driving Experience zit erop.
Er volgt nog een korte prijsuitreiking waarbij blijkt dat de prijzen in onverwachte hoeken vallen: 3e plaats Agaath Boon (administratie), ik dus; 2e plaats Dick Dekker (directie) en 1e plaats Rens Böllermann (wagenparkbeheer).
We kijken terug op een fantastische dag, waarin we heel veel hebben geleerd, maar vooral veel gelachen hebben en plezier hebben gehad. Je hoopt dat je deze ervaring op de openbare weg niet nodig zal hebben. Als het dan toch zo is dan heb je in ieder geval een idee hoe je moet reageren.
En…… ”don’t try this at home or on the road”
Groetjes,
Agaath Boon
Terug naar alle blogs