Hoe een goed verkoopgesprek leidt tot de perfecte leaseauto
27 juni 2018De acht fases van een verkoopgesprek.
Nee, de zes fases van het ideale verkoopgesprek.
Nee, een effectief verkoopgesprek heeft drie fases.
Of zijn het toch de tien fases van een geslaagd verkoopgesprek…?
Zes dingen die wij altijd doen om de perfecte leaseauto voor jou te vinden
Als je Google raadpleegt over hoe je succes kunt hebben met het voeren van een verkoopgesprek vind je vele blogs, whitepapers en e-books. Vaak met goedbedoelde tips, waarvan de ene tip ongetwijfeld nog beter bij jouw bedrijf past dan de andere.
Maar hoe pakken wij een verkoopgesprek aan?
We kunnen er kort en duidelijk over zijn. Ons doel in een verkoopgesprek is nooit dat we per se iets willen verkopen. In ons geval bijvoorbeeld een leasecontract. Ons doel is dat jij kiest voor de vorm van autorijden die het beste bij jouw situatie past, bijvoorbeeld zakelijk lease of kopen. Op deze manier vinden wij samen de perfecte leaseauto die echt bij jou past.
Dit doen wij overigens niet door bewust allerlei fases te doorlopen in ons verkoopgesprek. We checken gewoon zes dingen die ervoor zorgen dat jij de leaseauto van je dromen gaat rijden en hierdoor een tevreden klant van ons wordt.
Welke zes dingen doen wij dan in (en na) ons verkoopgesprek?
- Ding één: We leggen je alles uit over operational lease.
Nou ja… alles… We gaan je natuurlijk geen verkorte opleiding tot lease adviseur geven. Maar, het is wel fijn dat je goed op de hoogte bent van wat operational lease inhoudt en welke andere vormen van autolease er bestaan. Een weloverwogen keuze kan je immers pas maken als je alle opties kent. Daarom zijn wij daar liever transparant in. Trouwens, we hebben hier ook een animatiefilm over gemaakt om je nog beter te informeren! - Ding twee: We houden van een complete puzzel.
We kunnen je alleen echt goed helpen bij het vinden van de perfecte leaseauto als we een goed beeld hebben van jouw situatie. Alle puzzelstukjes moeten dus op tafel komen te liggen om de puzzel compleet te krijgen. Hoe gebruik jij een auto en waarvoor? Wil je de auto alleen zakelijk of ook privé gebruiken? Heb je voor je hobby of sport een grote laadruimte nodig, of wil je juist compact rijden zodat jij je auto met gemak in de kleinste parkeerplek manoeuvreert? Hoe beter wij jou kennen, hoe beter wij in staat zijn om jou een goed verkoopadvies te geven over interessante leaseauto’s. - Ding drie: We horen graag wat jouw financiële wensen zijn.
We kunnen niet in jouw portemonnee kijken en dat willen we ook helemaal niet. Immers, jij kunt prima zelf inschatten wat wel en niet mogelijk is in jouw situatie. Maar toch. Hoe eerder wij op de hoogte zijn van jouw financiële wensen, hoe sneller (en beter) wij jou de perfecte leaseauto kunnen voorstellen die volledig past bij het financiële plaatje. - Ding vier: We denken in oplossingen in plaats van problemen.
Overal is wel een mouw aan te passen – dat is onze grondhouding. Bijvoorbeeld: hoe overbruggen we de periode tussen de oude zakelijke leaseauto en de nieuwe zakelijke leaseauto. Die overbrugging kan al snel lastig lijken en voor jouw gevoel veel te veel gedoe zijn. Dit soort dingen weten wij vrijwel altijd goed te regelen. En op zo’n manier dat je er zelf eigenlijk helemaal geen last van hebt. - Ding vijf: We zijn niet het deksel dat op ieder potje past.
Het liefst willen wij iedereen helpen en tevreden stellen. Maar dat lukt niet altijd. Het kan zijn dat in ons verkoopgesprek (of daarna) blijkt dat we minder goed bij elkaar passen. Omdat onze oplossing bijvoorbeeld niet aansluit bij jouw behoefte. Dan zijn we daar gewoon eerlijk in en vinden wij het fijn als jij daar ook zo over denkt.
Wij gaan dus niet over één nacht ijs, praten jou niet de meest populaire leaseauto aan en hebben geen standaard lijstje met vragen die we stellen. We willen juist een goed gesprek voeren en op basis daarvan de samenwerking aangaan. Daarom zijn wij ook geen prijsvechter, maar bieden we interessante en eerlijke mogelijkheden aan voor het zakelijk leasen van auto’s. Met de focus op persoonlijke aandacht en een hoog serviceniveau. Het resultaat: jij blij en dus wij blij! Dan hebben we het goed voor elkaar.
Ook zin in een kennismaking en een typisch ProMobility verkoopgesprek?
Neem contact op met Richard of Jeffrey. Je bent van harte welkom op één van onze kantoren!
- PS: Mis je ding zes? Ding zes vindt plaats ná het adviesgesprek.
We vinden namelijk dat je een auto eerst moet zien, ruiken, voelen en beleven voordat je deze koopt. Voordat wij ‘ja’ zeggen tegen elkaar, moet je dus altijd even instappen en wegrijden in jouw toekomstige leaseauto. Geen tijd of zin om dit zelf te regelen? Ook daar helpen we je graag bij.
Terug naar alle blogs