Een Zonneauto uit Nederland: the Lightyear One
3 mei 2018ProMobility plaatst regelmatig artikelen en nieuws-items op onze website en social kanalen. Die worden goed gelezen, dus daarom gaan we daarmee door. Onlangs werden we benaderd door auto-blogschrijver Richard de Jong die een tip had over een revolutionaire auto uit Nederland: de Lightyear One. Graag delen wij hierbij dit artikel met jullie.
Zonne-energie is een hele duurzame vorm van energie die ook gebruikt kan worden in auto’s. We kennen allemaal wel de Solar Challenge, een 2-jaarlijkse wedstrijd voor auto’s die rijden op zonne-energie. Nederland werd hierbij vertegenwoordigd door o.a. de Solar Teams van de TU Delft en de TU Eindhoven. Beide teams ontwikkelden hiervoor zonne-auto’s zoals de Stella en de Stella Lux die in staat waren om grote afstanden af te leggen. Deze futuristisch uitziende auto’s waren voornamelijk te zien tijdens wedstrijden zoals de Solar Challenge. Maar het straatbeeld bepalen? Dat doen ze nog niet echt.
Elektrisch rijden met een beetje hulp van de zon
Er bestaan momenteel elektrische auto’s, zoals de Japanse Toyota Prius uit 2017, die uitgerust zijn met zonnepanelen in het dak. De energie die deze panelen opwekken wordt gebruikt voor het bijladen van de accu die de elektromotor van de auto voorziet van energie. Deze auto’s worden daarom ook wel “Solar Assisted EV’s” genoemd. Er is wel een nadeel: met deze zonnepanelen kan maar 3% van de accu worden opgeladen. De rest van de tijd moet de accu gewoon worden opgeladen via de oplaadpaal.
De Lightyear One – een meer-dan-energieneutrale auto
Een auto die wel volledig op zonne-energie kan rijden leek eerst nog toekomstmuziek. De prijs van zonnepanelen voor auto’s is hoog, wat zonne-auto’s duur maakt en bovendien zou de benodigde accu zoveel gewicht toevoegen aan de auto dat deze niet meer alleen op zonne-energie zou kunnen rijden. Dat is een van de redenen waarom bijvoorbeeld de Tesla Model 3 nog niet is uitgerust met een dak vol zonnepanelen.
Daar hebben de 5 alumni studenten van Solar Team Eindhoven nu iets op gevonden. Zij hebben de Stellar Lux zonneauto doorontwikkeld en de Lightyear One ontworpen, een auto die meer energie opwekt dan dat deze verbruikt.
Dat wordt o.a. bereikt door:
- onafhankelijk aangedreven wielen,
- het aerodynamische design,
- een zeer efficiënte elektromotor,
- een zeer efficiënte accu,
- het lichtgewicht materiaal,
- het terugwinnen van energie tijdens het remmen.
Hierdoor heeft deze auto een superieur bereik wat ligt tussen de 400 en 800 km. Dat is toch een stukje meer dan de Tesla Model S 100 D die op papier 632 km bereik heeft en in de praktijk ongeveer 500 km haalt. Andere EV’s zoals de Opel Ampera-e en de Renault Zoë halen een bereik van tussen de 300 en 400 km op een acculading. Gaan we uit van het laagste geschatte bereik van de Lightyear One, zo’n 400 km, dan is dat toch helemaal niet zo gek.
Lekker opschieten en geen zorgen over opladen
Qua snelheid kan de Lightyear One gewoon op de Autobahn. De auto kan namelijk snelheden tot 180 km/u halen. Met welke autobanden, dat is nog niet helemaal duidelijk.
Maar aangezien een aantal auto’s van de Solar Challenge voorzien is van Bridgestone Eco banden, zou het ons niet verbazen als de Lightyear One ook op duurzame eco banden komt te staan. Dat past natuurlijk ook perfect bij het milieuvriendelijke karakter van deze auto’s.
Bovendien claimen de ontwerpers van de Lightyear One dat de auto bij zonnig weer bijna nooit opgeladen hoeft te worden. Laadpalen zijn dus nauwelijks meer nodig en hoeven daardoor ook geen beperkende factor meer te zijn bij de aanschaf van de auto. Nu kennen we allemaal het Nederlandse klimaat dus het moet in de praktijk nog blijken of dit ook echt gerealiseerd kan worden.
De eerste gezinsauto op zonne-energie
De Lightyear One wordt dus volgens de bedenkers de eerste gezinsauto van Hollands fabricaat die volledig op zonne-energie kan rijden. Bij het ontwerp wordt aandacht besteed aan comfort en gebruiksgemak, wat erg belangrijk is voor een gezinsauto die ook zakelijk gebruikt wordt. De auto wordt gemaakt door Atlas technologies BV, gevestigd in Helmond, een auto start-up bedrijf wat is opgericht door de 5 bedenkers van de Lightyear One. Dit bedrijf is verantwoordelijk voor de productie van de nieuwe auto’s die naar verwachting in 2019 op de markt moeten komen voor een bedrag van €119.000 per auto.
Wanneer kun je de Lightyear One gaan leasen?
De Lightyear One is een unieke auto en deze sluit perfect aan bij de visie van ProMobility omdat we geen standaard producten of kant en klare leaseoplossingen bieden. Het beloofde grote bereik van deze auto, de lage brandstofkosten en het milieuvriendelijke karakter zijn ideaal voor leaserijders die een duurzame mobiliteitsoplossing zoeken.
De Lightyear One is echter nog niet op de markt en de oplages zullen voorlopig klein zijn. Het is dus nog niet duidelijk wanneer deze auto’s beschikbaar komen in de lease en voor welk bedrag. We blijven de ontwikkelingen rondom de Lightyear One zeker volgen want een oer-Hollandse auto op zonne-energie dat is natuurlijk best iets om trots op te zijn!
Terug naar alle blogs