Levertijden leaseauto’s: hoe staat het ervoor en waar gaat het heen?
30 maart 2022Wie een nieuwe auto zoekt, wordt al snel ontmoedigd door online berichtgeving, of de verkoper in de showroom met de boodschap: we hopen dat we dit jaar nog kunnen leveren. Autofabrikanten hebben nog steeds te maken met aanhoudende chiptekorten. Ze verlagen of stoppen daarom de productie van nieuwe auto’s. Hoe komt dat? En hoelang gaat het nog duren? En is het écht onmogelijk om op korte termijn een nieuwe auto te vinden, of is het een kwestie van heel goed zoeken? We hebben research voor je gedaan, geven onze eigen mening én delen die van adviseur Ronald Slobbe van Severs Breeman (BMW en MINI).
Hoe is het chiptekort eigenlijk ontstaan?
Een combinatie van omstandigheden tijdens de coronapandemie is de oorzaak van het chiptekort. Toen corona uitbrak liep de vraag naar computerchips flink terug, omdat de vraag naar nieuwe auto’s kelderde. Ondertussen nam de vraag naar elektronische apparaten juist enorm toe. Veel mensen investeerden namelijk in nieuwe elektronische apparatuur, zoals beeldschermen en mobiele telefoons. Toen de automarkt weer aantrok moesten de autofabrikanten dus achteraan de rij aansluiten.
Hoelang gaat het chiptekort nog duren?
Verbetering leek in zicht. Ook al voorspelde sommige experts eerder nog dat verbetering pas op z’n vroegst in 2023 of 2024 zichtbaar zou zijn, leek het de tweede helft van dit jaar al bij te gaan trekken. Maar de oorlog in Oekraïne gooit mogelijk roet in het eten, zo berichtte ook AutoWeek recent. De levering van neon, essentieel voor de productie van chips, is namelijk in het geding gekomen. Maar liefst 70 procent van de wereldwijde neonproductie vindt plaats in Oekraïne. De Amerikaanse chipindustrie zou zelfs vrijwel helemaal afhankelijk zijn van levering uit Oekraïne en Rusland. Kortom, het is lastig te voorspellen wanneer de chipproductie voor de auto-industrie weer op niveau is.
Een ander gevolg van de oorlog in Oekraïne is het tekort aan hoofdkabelbomen voor de productie van auto’s. Een grote fabriek in Oekraïne, waar zo’n 7 duizend man werkt, is gesloten. Waardoor de toelevering van hoofdkabelbomen is stilgevallen.
Hoe gaan autofabrikanten met lange levertijden om?
De impact van het wereldwijde chiptekort is per merk en model verschillend, evenals de manier waarop autofabrikanten ermee omgaan. Zo produceert Kia haar eigen chips en ontspringt de tekortendans daardoor grotendeels, net als Toyota trouwens. Sommige merken hebben bepaalde onderdelen geschrapt om alsnog te kunnen leveren zonder chip, zoals Peugeot dat de 308 zonder digitaal dashboard levert. En waar bijvoorbeeld Ford moeite heeft met het leveren van populaire modellen, kan Volkswagen die beter leveren. En, hoe zit dat bij BMW? We vroegen het de ervaren Ronald Slobbe. Al 25 jaar actief in de sector en als adviseur werkzaam bij Severs Breeman in Rotterdam.
Welke impact hebben de lange levertijden op jouw werk?
“Er is vooral heel veel onzekerheid. Voorheen wist je dat een levering gemiddeld 6 tot 10 weken zou duren. Bij populaire modellen liep het nog weleens op naar 14 tot 16 weken, maar dat was het dan. Daar kon je vanuit gaan. Nu schuiven de levertijden continu, afhankelijk van materiaal en capaciteit dat wisselend beschikbaar is. Op dit moment liggen al onze Europese productielocaties stil, naar verwachting duurt dit 6 tot 8 weken. Dat komt boven op de huidige lange levertijden.”
Hoe gaan jullie daarmee om?
“De situatie in de wereld kunnen we niet veranderen. En als dealer zijn we ook afhankelijk van wat er in de fabrieken gebeurt. Wij kunnen eigenlijk alleen maar zo goed mogelijk het proces bewaken, monitoren wat er gebeurt en de klant informeren. Als we een auto bestellen, kunnen we vanaf dat moment precies zien wat de status is. We zien wanneer hij in productie gaat, wanneer hij Nederland binnenkomt, etc. Iedere week ontvangen we een update en informeren we onze klanten.”
Is er nog verschil per model, of type?
“Nee, niet echt. We geven de klant soms wel de keuze om eventueel een optie te laten vervallen, waardoor de auto eerder leverbaar is. Dat is dan aan de klant, of hij wil wachten op een auto met optie, of zonder optie. Dit kunnen opties zijn met een chip erin, maar bijvoorbeeld ook een trekhaak kan de boel vertragen, omdat de staalproductie onder druk staat. Zoals je ziet, er zijn zoveel verschillende factoren.”
Hoe reageren klanten op de lange levertijden?
“Over het algemeen begripvol. Ze snappen dat wij als autodealer er niets aan kunnen doen, behalve zo eerlijk en goed mogelijk informeren. Zeker nu met de oorlog in Oekraïne hebben mensen meer begrip, merk ik. En ik moet zeggen dat ik hun teleurstelling trouwens ook goed begrijp. Natuurlijk wil je zo snel mogelijk je nieuwe auto hebben. Als je eenmaal de keuze hebt gemaakt, dan is de voorpret begonnen en wil je er zo snel mogelijk in rijden. Dat begrijp ik helemaal. En daar doen we ook alles aan. Maar we zitten echt in een uitzonderlijke situatie. Ik zit al 25 jaar in het vak en heb dit nog nooit meegemaakt.”
Wat raad je mensen aan?
“Bestel op tijd. Wacht niet tot het laatste moment. Maak geen haastklus van de aanschaf van je nieuwe auto. Dan kom je ook niet voor teleurstellingen te staan.”
Zoeken, zoeken, zoeken
Ja, de lange levertijden zijn ‘een ding’. Absoluut. Het maakt ook onze dienstverlening als zakelijke autoleasemaatschappij een uitdaging. Waar we voorheen maar één belletje hoefde te plegen voor een nieuwe leaseauto op korte termijn, hangen we nu soms uren aan de lijn. Met verschillende merken en dealers, in binnen- en buitenland. En die effort betaalt zich terug! Want nog steeds leveren we bijna wekelijks nieuwe leaseauto’s af en zien we veel blije gezichten. Maar zoals Ronald ook zegt: lukt iets niet, of lopen dingen anders, dan houden we je eerlijk op de hoogte en zoeken we samen naar de beste oplossing. Dat noemen we ‘Goed voor Elkaar’.
Terug naar alle blogs