Mobiliteit in transitie: Sylvia’s missie bij ProMobility
4 september 2023Een nieuwe collega voor een nieuwe functie. Sylvia Oonk (52 jaar) is mobiliteitsadviseur bij ProMobility. Ze werkt vanuit het kantoor in Geervliet. Haar missie is om Mobility as a Service (MaaS) onder de aandacht te brengen bij bedrijven in regio groot Rotterdam. Niet alleen bij het MKB, maar ook bij grote bedrijven met minimaal 100 medewerkers die vanaf 1 januari 2024 aan de CO2-rapportageplicht moeten voldoen. Want ook daarvoor biedt het nieuwe MaaS-dienstenpakket van ProMobility uitkomst.
Hoe is ProMobility op jouw pad gekomen, Sylvia?
Sylvia: “ProMobility heeft mij benaderd. In april nam Richard contact met me op en vroeg of ik zin had om even te praten. Hij presenteerde me de nieuwe plannen met Mobility as a Service (MaaS) en vroeg of ik dit op de markt wilde brengen voor ProMobility. Lang verhaal kort: ik heb ervoor gekozen om de sprong te wagen.”
Wat gaf de doorslag?
Sylvia: “Het is een nieuw product, een nieuwe dienst. Dat vind ik een leuke uitdaging. Daar zie ik potentie in. En ProMobility spreekt me aan. Ik ken het bedrijf goed. Ik ben zelf ook klant geweest bij ProMobility. Er was altijd een klik. Het voelt dan ook als een warm bad. Iedereen wil helpen. Alles is zo leuk, heel persoonlijk. Dat is geweldig.”
Vertel eens over je rol als mobiliteitsadvsieur, wat houdt dat in?
Sylvia: “Het gaat vooral om service bieden, zoals ProMobility dat al doet, maar dan met een extraatje. De focus van onze dienstverlening ligt nu vooral op autolease, met natuurlijk ook de fietslease sinds enkele jaren. Nu komt daar MaaS bij. We bieden verschillende diensten aan, waarvan CO2-rapportage een hele belangrijke is. Vanaf 1 januari zijn bedrijven vanaf 100 FTE verplicht om hun CO2-uitstoot per medewerker te registeren. Met de MaaS-diensten die wij bieden in samenwerking met Shuttel, kunnen bedrijven heel gemakkelijk aan die verplichting voldoen. Ik ben aangenomen om deze diensten onder de aandacht te brengen in regio groot Rotterdam. Er is nog een collega aangenomen bij ons kantoor in Wormerveer om het in de Zaanstreek uit te zetten, dat is Omar van de Nes. We kunnen dus mooi met elkaar optrekken in deze uitdaging en ervaringen uitwisselen.”
Hoe staan bedrijven tegenover deze nieuwe diensten denk je?
Sylvia: “Ik denk dat veel bedrijven nog niet beseffen wat er op hen afkomt. Dan heb ik het over de CO2-rapportageplicht. Er is nog veel onduidelijk, mede omdat de overheid nog niet precies weet hoe deze CO2-rapportageplicht ingericht en gehandhaafd gaat worden. Feit is wel dat de maatregel vanaf 1 januari 2024 ingevoerd wordt. En ik ga bedrijven helpen hieraan te voldoen.”
Tot nu toe is ProMobility vooral actief in het MKB. Hoe past dit product in de huidige dienstverlening?
Sylvia: “Klopt. De organisatie is er nu klaar voor om verder te groeien om grotere bedrijven (100+ medewerkers) te bedienen. Het team is uitgebreid, de operationele processen en systemen zijn geoptimaliseerd. Uiteraard zonder het DNA van ProMobility te verliezen. Dus persoonlijk en dichtbij. Daarbij is MaaS natuurlijk ook interessant voor bedrijven met minder dan 100 medewerkers. Dus ook het MKB blijft een belangrijke doelgroep voor ons. Het gaat ook om een mentaliteitsverandering. Het is niet alleen omdat de overheid het wil, maar het is ook goed voor jezelf om te weten wat je CO2-uitstoot is en hoe je die kunt verminderen. Uiteindelijk zal waarschijnlijk iedereen moeten gaan registreren, zo ziet het ernaar uit. Dan kun je maar beter vooroplopen en er klaar voor zijn als bedrijf.”
Hoe draagt MaaS bij aan duurzaamheid?
Sylvia: “Je ziet veel bedrijven die aan ‘greenwashing’ doen. Ze zeggen dat ze duurzaam zijn, maar hoe meet je dat? Je moet er wel écht iets voor doen, niet alleen een elektrische laadpaal plaatsen en zeggen dat je duurzaam bezig bent. Dit nieuwe product geeft duurzaamheid concreet vorm binnen je organisatie.”
Vertel eens, wat is MaaS allemaal?
Sylvia: “Verschillende mobiliteitsdiensten. Even grofweg heb je de mobiliteitskaart en de app op je telefoon. Met de kaart en de app kun je verschillende dingen doen, zoals reizen met het OV, tanken, je auto opladen, een deelscooter of deelfiets pakken, alles eigenlijk. De app registreert welk vervoersmiddel je gebruikt en dat is weer gekoppeld aan de CO2-registratie. Bijvoorbeeld, mijn woon-werkverkeer staat vast. Van maandag tot en met vrijdag reis ik van Hellevoetsluis naar Geervliet en weer terug. Maar als ik een zakelijke rit heb, als ik naar een klant ga, registreer ik dat ook. Dus je registreert eigenlijk alles, al je verplaatsingen. De app rekent je CO2-uitstoot uit. En ik denk dat dit mensen aanzet tot actie, omdat ze zien wat ze uitstoten. Het wordt een soort spel, zo zie ik het, om te kijken hoe je die CO2-uitstoot kunt verminderen. Net zoals mensen met zonnepanelen op hun dak voortdurend naar de app kijken om te zien hoeveel energie ze opwekken.”
Wil je verder praten met Sylvia over Mobility as a Service? Ze vertelt je er graag alles over. Stuur Sylvia een e-mail via sylvia@promobility.nl, of bel naar ons kantoor in Geervliet via 0181 47 00 70.
Terug naar alle blogs