ProMobility en [Z]aan de Wandel, hoe zit dat?

3 september 2019

Wat hebben een zakelijke leasemaatschappij en een initiatief om geld in te zamelen in de strijd tegen borstkanker met elkaar gemeen? Nou, meer dan je denkt! Betrokkenheid, samenwerken, persoonlijk contact en natuurlijk: Dick Dekker. Naast directeur van ProMobility is Dick namelijk ook initiatiefnemer van [Z]aan de Wandel.

Als je uit de Zaanstreek komt, dan ken je ongetwijfeld [Z]aan de Wandel. Niet? Dan is het de hoogste tijd om dit geweldige initiatief, waarbij met een schitterende wandeling door de prachtige Zaanstreek geld opgehaald wordt in de strijd tegen borstkanker, beter te leren kennen. Na zelf de impact van deze vreselijke ziekte van dichtbij te hebben ervaren, besloot Dick in 2011 in actie te komen. Vanuit zijn ondernemerschap en samen met zijn Zaanse relaties wil hij iets betekenen en bijdragen, in de regio waar hij actief is. Zijn doel: mensen verbinden, om goed voor elkaar te zijn.

Bijna een half miljoen euro sinds 2011

De eerste editie van [Z]aan de Wandel vond in 2011 plaats. Duizenden deelnemers wandelen ieder jaar door de Zaanstreek om geld in te zamelen. In totaal nu al bijna half miljoen euro! Dat geld gaat naar het Antoni van Leeuwenhoek in Amsterdam om onderzoek te doen naar borstkanker en naar Anna’s huis, het centrum in de Zaanstreek voor psychische en sociale zorg voor mensen die leven met kanker. Op 8 september gaat de negende editie van start. Ruim 3 duizend mensen hebben zich al ingeschreven voor de 5, 10 en 15 km. De kans is groot dat het recordaantal deelnemers dit jaar wordt verbroken.

Wow Dick, wat een impact heeft [Z]aan de Wandel. Hoe is dat zo gegroeid?

“Ja, te gek he?! Nou, dat heb ik niet alleen gedaan. Het initiatief wordt gedragen door de mensen die meedoen/bijdragen en het Zaanse bedrijfsleven. Ik heb alleen het platform neergezet om mensen te verbinden. Een toegankelijk initiatief voor de Zaanstreek. Laagdrempelig. En dat werkt, zoals je ziet. Door mensen te verbinden, ontstaan er mooie/goede dingen. [Z]aan de Wandel heeft de afgelopen jaren echt een ziel gekregen. Met die insteek heb ik het ook ooit bedacht en opgezet. Schitterend om te zien dat het sneeuwbaleffect z’n werk doet. Mijn doel is om van [Z]aan de Wandel een regionaal MVO-platform te maken, waarop ook andere maatschappelijke initiatieven en projecten kunnen meeliften.”

En dus ook gedragen door ProMobility…

“Klopt. Onze missie als leasemaatschappij is ‘Goed voor Elkaar’. Dat is geen hippe slogan of holle term, maar écht onze overtuiging, ons DNA, waarnaar we ook daadwerkelijk handelen. We willen mensen bewegen om naar elkaar om te kijken en goed voor elkaar te zijn. In goede en slechte tijden. Dat doen we met [Z]aan de Wandel in strijd tegen borstkanker, maar ook met de dienstverlening van ProMobility naar onze klanten. Door met elkaar in gesprek te gaan en de diepere motivatie te achterhalen, kun je elkaar écht helpen. Daar gaat het om.”

Hoe zijn klanten van ProMobility betrokken bij [Z]aan de Wandel?

“Veel klanten lopen mee of steunen met een donatie. We zien dat veel bedrijven behoefte hebben om iets goeds te doen en terug te geven aan de maatschappij. Met [Z]aan de Wandel geven wij ze die mogelijkheid. Het leuke is dat wij zo ook in contact komen met alle werknemers van bedrijven waar we zaken mee doen en niet alleen de directie, met wie we vaak de leasecontracten afsluiten. Kijk, en dat is mooi: met elkaar in contact komen, zodat je iets voor elkaar kunt betekenen en goed voor elkaar kunt zijn. Iedereen loopt bij [Z]aan de Wandel in hetzelfde t-shirt. Kleur, leeftijd, achtergrond, functie… het doet er niet toe. Deze vreselijke ziekte kan ons allemaal treffen. We zijn allemaal gelijk.”

Meer weten of meedoen aan [Z]aan de Wandel? Ga naar zaandewandel.nl.

Terug naar alle blogs